Thursday 24 May 2012

duit oh duit !

" Duit adalah segalanya ? "
korang penah dengar x orang sekekliling korang cakap cmni ? 
mesti ade kan ?
sape setuju ngan statement tuh ?
aku tawu mesti ade yg setuju , kan3 ? =)
tapi bagi aku xberape nak setuju . tapi mmg la ade btolnye .
sbb klo xd duit , kite xboleh beli ape yg kite nak , nak sambung blaja pun susah n ade jugak yg hilang cinta semata-mata sebab duit . btol x ? btol kan . =)
memang duit tu penting dalam kehidupan seharian kite . tapi korang pernah terfikir x . 
duit nii pon ade keburukan dia .
sebab duit , seseorang tu boleh lupa diri . dia lupa yg dia penah susah 1 mase dulu . 
tapi bile dah senang , dia lupa ibubapa , adik beradik , sedare mare , kawan2 ,
yg sentiase ade masa dia susah dulu . itulah yg paling aku xsuke sekali .
sebab duit jugak , kite bermusuh sesame keluarga dan kawan2 .
yelaa , bile seseorang tu ada duit n akan ada kawan o adikberadik yg nk pinjam .
then bile x bayar hutang kan dah bermusuh .
sebab duit jugak , orang boleh hilang harga diri . btol x aku cakap ?
jual diri semata-mata nak duit banyak dan hidup senang .
ada jugak ayat yg penah aku dengar " sape banyak duit dia berkuasa "
itulah puncanya ada rasuah la ape laa . btol kan .
kadang-kadang aku terfikir , knpa bile kite dah senang , kite lupe keluarga , adik beradik , sedare mare , kawan2 kite ?? kononnya takot dorang meminta . 
apa salahnye kalau ad lebih kite sedekah kan .
pada aku , kan seronok kalau kite kite kongsi senang ite tu sama-sama .
orang lain tu akan terus mendoakan kesejahteraan kite n akan bertambah la rezeki kite . kan2 ? :D

p/s : tapi duit tu tetap jugak penting dalam hidup . hehe . :D .
       TAKNAK HIDUP KAYA RAYA TAPI TIADA KELUARGA DISISI . =)





Hati-Hati menjaga HATI

No comments:

Post a Comment

terima kasih . :)