Wednesday, 19 September 2012

5 tanda awal penyakit Jantung

haa cube tengok tajuk entry aku . mesti pelik kan .
*khas buat emma . haha . kasi highlight sket name dia.
aku terbace pasal penyakit jantung ni . so aku rase terpanggil nak tulis pasal ni . aku rase tertarik sebab . yelaa , my late grandfather meninggal pun sbb stroke , sakit jantung . :( *okay sedih sekejap .
sakit jantung ni boleh jadi penyakit keturunan . so hati-hati , insyallah :)
so .. this is the main point of my entry :

1. Sakit Dada
-ini disebabkan sel-sel jantung tidak mendapat oksigen yang cukup

2. Sukar Bernafas
- terjadi ketika tidur atau hanya sekadar berbaring.
-ambil nafas dalam-dalam dan hembuskan perlahan-lahan
-hal ini dinamakan Paraoxysmal Nocturnal / kesukaran bernafas

3. Kurang Selera Makan
-pengumpulan cairan di dalam hati atau sistem pencernaan

4. Sering Rasa Lelah Penat
-lsu dan lelah tanpa sebab kerana tubuh tidak mendapat oksigen yang cukup

5. Kerap Buang Air Kecil
-ini disebabkan cairan yang terkumpul pada ginjal melalui aliran darah pada siang hari
-kawal pengambilan air

okay . dah baca kan . harap maklum ye semua :D
*kalau ada  sindrom2 ni , pegi check cepat2 eh u olls .


Hati-Hati menjaga HATI

6 comments:

  1. mcm ada je simptom2 nie yangg :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi dah check tade pape kan yang :)

      Delete
    2. belum fully check lg..tgh cari masa yg sesuai.. :D

      Delete
  2. wah.tak angau dah..hehe ..tetibe rasa macam "eh betulke blog zulika ni?" hahaha...nice entry bebeyhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. cis , kau perli aku emaaa / haha . thanx btw :)

      Delete

terima kasih . :)